Tuesday, 8 November 2016

Budaya Terbuka (Open Culture)

Budaya terbuka atau juga dikenali sebagai budaya bebas merupakan satu konsep dimana pengetahuan dan idea harus disebarkan dan diperkembangkan secara bebas dan pertumbuhannya harus datang daripada pembangunan, perubahan atau memperkayakan kerja-kerja yang telah sedia ada atas dasar perkongsian dan kerjasama, tanpa terikat kepada peraturan yang berkaitan dengan perlindungan undang-undang harta intelek. Dalam perniaganan, budaya adalah kelebihan terbesar yang mampan yang kita ada dalam perniagaan pada hari ini. Hal ini demikian kerana budaya adalah aspek yang paling sukar untuk ditiru. Pesaing mungkin boleh meniru produk-produk kita, tetapi budaya memerlukan tenaga dan komitmen untuk dibina. Memahami perbezaan budaya adalah sangat penting kepada kejayaan sesebuah syarikat dalam dunia perniagaan. Budaya masyarakat memberi kesan kepada sistem politik, ekonomi, sosial dan etika firma semasa perniagaannya berurusan dalam dunia masyarakat itu. Budaya masyarakat mencerminkan nilai-nilai harmoni kebudayaan, kepercayaan, kelakuan, adat dan sikap masyarakat itu sendiri. Budaya adalah satu tingkah laku individu atau kumpulan dalam sesebuah masyarakat yang telah diwarisi dan diamalkan serta diperkenalkan kepada ahli-ahli masyarakat yang lain. Unsur-unsur budaya saling berkaitan dan kukuh diantara satu sama lain. Elemen-elemen ini adalah bersesuaian, ianya berubah seperti kuasa luar yang mempengaruhi masyarakat. Budaya tidak hanya dikongsi oleh ahli-ahli masyarakat tertentu sahaja tetapi diperluaskan dan dikongsi bersama dengan masyarakat-masyarakat setempat yang lain.
Budaya bebas membawa maksud seseorang yang boleh menerima budaya luar. Jika sesebuah perniagaan memasuki pasaran antarabangsa, mereka akan berhadapan dengan pelbagai cabaran kebudayaan. Untuk memasuki pasaran antarabangsa, adalah sangat penting bagi seseorang usahawan untuk mengenal pasti dan memahami nilai-nilai budaya sesebuah masyarakat atau negara. Oleh hal demikian, usahawan mestilah sentiasa peka dan berfikiran terbuka terhadap budaya luar bagi melakukan penggubahsuaian dalam organisasi serta operasinya supaya usahawan tersebut dapat melakukan perubahan serta mendapatkan keuntungan. Usahawan hendaklah sentiasa berfikiran terbuka serta boleh menerima budaya baru dalam melakukan sesuatu perniagaan.

Ciri-ciri budaya terbuka ini juga perlu ada dalam diri usahawan kerana ia penting bagi memasarkan barangan ke negara luar supaya tidak berlakunya masalah tentang adat atau budaya di negara asing. Melalui pengetahuan mengenai budaya luar usahawan dapat memahami perbezaan dan persamaan nilai-nilai etika yang diamalkan oleh sesebuah masyarakat dapat membantu organisasi perniagaan untuk maju dan mengembangkan perniagaannya sepanjang masa.
Antara contoh usahawan yang mengamalkan ciri budaya terbuka dalam perniagaannya ialah Dato’ Seri Vida. Beliau merupakan pengasas kepada produk kecantikan dan kesihatan iaitu Vida Beauty.

Latar Belakang
Nama sebenar beliau ialah Dato’ Dr Hasmiza Othman tetapi lebih dikenali sebagai Dato’ Vida. Nama ini sememangnya tidak asing lagi di negara ini kerana beliau dikenali dengan penghasilan dan kualiti produk yang terkenal dan semakin mendapat tempat di hati masyarakat tanah air kita. Beliau merupakan anak kelahiran Kelantan dan telah berkecimpung dalam dunia perniagaan sejak menuntut di institusi pengajian tinggi lagi. Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda jurusan Pendidikan & Perniagaan di Universiti Sains Malaysia, Penang. Seterusnya, beliau melanjutkan pelajaran hingga peringkat PHD dalam jurusan Biologi di Universiti Charles Molnar, Hungary. Sebelum beliau berkecimpung sepenuhnya dengan aliran perniagaan ini, beliau merupakan salah seorang tenaga pengajar di Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Poi Lam, Ipoh. Beliau telah mengambil keputusan yang berani dengan meninggalkan karier beliau sebagai guru seterusnya melibatkan diri dalam dunia perniagaan. Dengan usaha beraninya itu,  beliau telah membuka sebanyak 38 cawangan perniagaannya di sekitar Perak, Kuala Lumpur, Terengganu, Kedah, Penang dan Kelantan. Pengorbanan karier beliau telah mendatangkan hasil yang amat berbaloi sehingga melayakkannya mendapat segala perancangan perniagaan seperti yang diaturkan. Dengan susun atur organisasi dan segala percaturan niaga yang dibuat, beliau juga mengharapkan yang terbaik tidak kira dari segi Pengguna, Pekerja, Perniagaan dan Rakan kerja niaganya seperti puluhan Stokis, Pemborong dan ratusan pengedar di seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei yang banyak membantu beliau dalam perjalanan syarikat beliau sehingga kini.

Vida Beauty merupakan sebuah syarikat pengeluar produk-produk kesihatan dan kecantikan. Produk-produk yang dikeluarkan oleh Vida Beauty adalah setaraf dengan produk-produk keluaran lain dipasaran malah produk Vida Beauty adalah yang terbaik. Ramai yang telah mencuba produk-produk tersebut malah mereka juga berpuas hati dengan hasilnya. Tidak hairanlah jika produk keluaran VidaBeauty menjadi pilihan setiap orang. Kini akibat permintaan yang ramai dari pelanggan bagi setiap pelusuk negara, Vida Beauty telah menambahkan beberapa cawangan baru dan jumlah pengedarnya semakin bertambah hari demi hari. Banyak testimoni dari pengguna-pengguna produk Vida Beauty yang menunjukkan kepuasan hati mereka terhadap keberkesanan produk Vida Beauty yang telah mereka gunakan. Produk yang dihasilkan ini sememangnya bersesuaian untuk semua orang tanpa menitikberatkan untuk kumpulan sasaran. Secara amnya, syarikat ini mengeluarkan produk yang sangat bersifat budaya terbuka kerana hasil keluarannya mampu diterima oleh semua masyarakat yang berbeza agama, bangsa dan negara.

No comments:

Post a Comment