Tuesday, 8 November 2016

RANGKAIAN (NETWORKED)



RANGKAIAN (NETWORKED)

Rangkaian adalah peralatan perniagaan yang memainkan peranan penting untuk kejayaan usahawan. Sekiranya usahawan mempunyai rangkaian yang baik untuk pengguna luaran dan dalaman, ia akan menjadi mudah untuk usahawan memperolehi kelebihan terhadap peluang perniagaan dan menyelesaikan masalah mengenai perniagaan mereka. Hubungan rangkaian yang baik membolehkan mereka mendapat sokongan dan kerjasama dari lingkaran rangkaian. Oleh itu, setiap usahawan perlu membina kemahiran rangkaian kerana ia akan menjadi pemangkin kepada pencapaian sasaran dan objektif perniagaan.
Terdapat dua jenis rangkaian iaitu rangkaian rasmi dan rangkaian tidak rasmi. Ciri yang besar bagi usahawan yang berjaya ialah mereka sentiasa mempunyai rangkaian antara satu sama lain. Ramai sasterawan semasa bekerjasama dengan usahawan menyokong hujah bahawa rangkaian keusahawanan adalah faktor penting dalam menjayakan usaha keusahawanan baru. Walau bagaimanapun, baru-baru ini dua empirical kajian penerokaan mendedahkan bahawa satu set usahawan serta satu set penasihat utama kepada usahawan tidak menduduki kepentingan rangkaian kepada kejayaan usaha keusahawanan baru kepada semua. Tidak semua orang akan merebut pada peluang yang ada untuk menggunakan produk baru dan perkhidmatan dan ada beberapa masih tidak akan menerima pakai walaupun selepas banyak maklumat menarik.
Oleh itu, rangkaian usahawan bukan sahaja untuk mencari pelanggan, tetapi juga untuk bertemu orang lain yang berkongsi minat dan keinginan mereka serta yang boleh membantu mereka pergi lebih jauh. Ciri-ciri utama usahawan yang berjaya adalah mempunyai kebolehan rangkaian itu, termasuk lebih merujuk kepada mentor yang berpengalaman.

Dalam tugasan ini, dapat diberikan contoh usahawan yang mempunyai rangkaian yang hebat ialah Datin Mina yang berasal dari Ipoh, Perak. Pada usia 17 tahun beliau dihantar oleh ayahnya ke United Kingdom untuk belajar di sebuah sekolah di Belfast, Ireland. Beliau kemudian meyambung pelajaran dalam jurusan System Engineering di University of Leeds, London. Datin Mina pergi ke Convent Garden di London. Di situ, terdapat sebuah kedai The Body Shop. Beliau sering mengunjungi kedai itu bagi membeli barangan sendiri dan untuk teman-temannya.

Beliau bukan sahaja meminati pelbagai produk yang ada di sana malah menyukai segala aktiviti kempen yang dianjurkan The Body Shop. Setelah pulang ke Malaysia, Datin Mina masih terus memesan barangan keluaran The Body Shop daripada rakan-rakannya yang berkunjung ke London. Oleh kerana minatnya terhadap produk tersebut., beliau merancang dan berusaha untuk membawa produk tersebut ke Malaysia. Datin Mina akhirnya Berjaya mendapat hak francais bagi mengedar dan menjual barangan The Body Shop melalui syarikatnya, Rampai Niaga Sdn Bhd. Kedai pertamanya dibuka pada 8 Disember 1984 di Yow Chuan Plaza, Kuala Lumpur. Pada masa itu, Datin Mina belum mempunyai pengalaman menjalankan perniagaannya.

Perniagaan The Body Shop dimulakan bersama rakan kongsinya, Mariam Tun Sulaiman. Wanita itu adalah isteri kepada rakan suaminya. Puan Mariam pada waktu itu adalah usahawan Amway yang Berjaya. Di kedai mereka, Datin Mina menguruskan aktiviti dagangan manakala Puan Mariam menguruskan hal ehwal perhubungan awam. Perniagaan mereka berkembang dengan pesat dan mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Hal ini dapat menjelaskan lagi bahawa Datin Mina merupakan usahawan yang bijak mencari rangkaian demi memperluaskan dan menjayakan perniagaannya sendiri. 

Beliau sedar bahawa rakannya Puan Mariam merupakan seorang usahawan yang telah mempunyai pengalaman sedia ada dalam bidang tersebut dan pastinya Puan Mariam ini telah mempunyai ramai kenalan dalam bidang perniagaan. Oleh yang demikian, jika Datin Mina mempunyai kerjasama dengan Puan Mariam pasti perniagaan barangan The Body Shop ini akan berkembang maju.

Dengan kata lain, rangkaian juga boleh dikatakan jaringan dalam sesebuah perniagaan. Jaringan usahawan bermaksud semua hubungan yang dibentuk atau wujud dan dikekalkan oleh sseseorang usahawan dengan manusia sekelilingnya untuk faedah bersama. Pihak luar perniagaan secara langsung atau tidak langsung memberi kesan kepada perniagaan. Keluarga, rakan, pembekal, kerajaan dan lain-lain akan memberi sokongan dari segi sumber modal, maklumat, tenaga kerja, sokongan dan peluang kepada usahawan. Kejayaan usahawan dipengaruhi oleh keupayaan mereka mengenal pasti peluang dan mendapatkan sumber terhad daripada persekitaran mereka melalui jaringan social.

Rangkaian perniagaan merupakan hubungan yang wujud di antara beberapa individu di dalam sesebuah perniagaan termasuklah peniaga, pembekal atau pemborong dan pelanggan. Namun begitu, kebanyakan usahawan-usahawan sekarang seakan-akan terlepas pandang atau sudah tidak mementingkan perkara tersebut. Perniagaan pada zaman sekarang sudah tidak seperti zaman dahulu lagi. Sudah banyak perniagaan yang wujud di sekeliling kita dan mereka semua para usahawan untuk bersaing sesama mereka. Jadi untuk mengurangkan persaingan ini, para usahawan perlu mewujudkan usahasama atau joint venture sesame mereka. Secara tidak langsung dengan adanya rangkaian perniagaan yang baik ini sesebuah perniagaan itu juga dapat berkembang dengan lebih cepat. Selain dapat mengurangkan persaingan, sebenarnya hubungan rangkaian perniagaan ini juga dapat membantu para usahawan untuk melariskan stok-stok mereka di samping bertukar-tukar pelanggan-pelanggan yang sedia ada di antara mereka.

Secara tidak langsung dengan adanya rangkaian perniagaan yang baik ini sesebuah perniagaan itu juga dapat berkembang dengan lebih cepat. Selain dapat mengurangkan persaingan, sebenarnya hubungan rangkaian perniagaan ini juga dapat membantu para usahawan untuk melariskan stok-stok mereka di samping bertukar-tukar pelanggan-pelanggan yang sedia ada di antara mereka. Pada masa yang sama juga mereka boleh memperkenalkan perniagaan mereka kepada pelanggan-pelanggan yang sedia ada antara mereka.
Tambahan lagi, terdapat seorang lagi tokoh usahawan dari China yang mempunyai rangkaian perniagaan yang hebat di dunia. Li Ka-Shing adalah seorang usahawan yang terkenal di seluruh dunia dan hartanya sebanyak USD 24.9 billion dan beliau adalah kedudukan tempat ke 17 paling kaya di seluruh dunia. Beliau adalah seorang usahawan yang mempunyai rangkaian yang banyak dan bijak menggunakan rangkaian yang beliau ada dengan bijaksana untuk mencapai matlamat yang beliau ingin capai. Beliau menjalankan banyak jenis perniagaan dan skop perniagaannya termasuk hartanah, tenaga, internet, telekomunikasi dan industri media.
Pada tahun 1950, beliau juga belajar bagaimana untuk mengendalikan perusahaan tumbuhan, beliau juga turut belajar mengasaskan syarikat pembuatan plastik di Hong Kong dengan dana yang dipinjam daripada keluarga dan rakan-rakan. Tambahan lagi, beliau juga selalu membaca penerbitan perdagangan dan berita perniagaan sebelum membuat keputusan untuk membekalkan dunia dengan bunga plastik yang berkualiti tinggi pada harga yang rendah. Selepas itu, beliau juga mencari pekerja iaitu juruteknik yang terbaik dan menggunakan rangkaiannya untuk menjemput pembeli asing dan mengadakan minggu bagi pembeli asing melawat ke kilang beliau supaya dapat pesanan yang besar oleh pembeli asing.
Oleh itu, sebagai usahawan atau peniaga perlulah menitikberatkan soal hubungan yang baik di dalam rangkaian perniagaan supaya perniagaan boleh berkembang maju. Dengan ini bukan sahaja dapat membantu perniagaan malah perniagaan rakan-rakan yang lain juga.
Image result for DATIN MINA
DATIN MINA DAN PRODUKNYA

No comments:

Post a Comment